Friday 7 December 2012

salammm..

 kali nie aku nk share ngn kowg pe yg aku study subject mgt 300..tjuk bab 1 aku adalah business driven technology..IT adalah penting pada zaman sekarang,dgn adanya IT kita blh berhubung dgn org lain x kira dimana even luar ngara skali pun.Impak It pada kita adalah sgt besar.contohnya,dapat mengurangkan kos,dapat mempertingkatkan  hasil produk,perkembangan generasi.Basic teknologi maklumat dikategori kpd 2 iaitu teknologi maklumat dan juga sistem pengurusan maklumat.IT digunakan untuk mengurus dan memproses maklumat.ianya juga byk meliputi  bidang yang berkaitan dgn elektronik komputer dan juga perisian untuk menukar,menyimpan,melindungi,memproses,pemindahan dan mendapatkan maklumat dgn selamat.IT juga mampu memajukan sebuah organisasi dan berinovasi.Manakala sistem pengurusan maklumat pula adalah berfungsi sebagai pemasaran,kewangan,operasi dan sumber manusia.MIS juga dikenali sebagai sistem maklumat untuk menyelesaikan masalah perniagaan.

kpntingan element MIS terbahagi kpd 3 iaitu pertama adalah data,maklumat dan perisikan perniagaan.kedua sumber IT,ketiga budaya IT.Element pertama adalah data yg bermaksud fakta menerangkan ciri2 perniagaan,contohnya ciri2 jualan.Manakala maklumat pula ialah menukarkan data kpd pelbagai maksud dan konteks yg berguna contohnya,maklumat drpd jualan item yg tertinggi.perisikan perniagaan  adalah aplikasi dan teknologi yg digunakn bersama,memberikan aksesdan menganalisis data dan maklumat utk menyokong keputusan daya usaha..

Element kedua ialah sumber IT.Sumber IT terbahagi kpd 3 iaitu org(aset dlm sebuah organisasi),maklumat dan teknologi maklumat.

Element ketiga ialah budaya IT akn mempengaruhi cara seseorg menggunakan maklumat dan mencerminkan sifat ketua dalam sesebuah organisasi umtuk mencapai kemajuan dan mengelakam kegagalan. Budaya organisasi maklumat pula terbahagi kepada 3 iaitu budaya berfungsi. berkongsi, bertanya dan mendalami.


No comments:

Post a Comment